Lucrarea face parte din grupul mare de peisaje pictate de Grigorescu, către anii 1902 – 1903, în stilul liber, cu tușe „gestuale”, al ultimei perioade a creației, numită perioada albă. Compoziția este organizată pe orizontală, având o diagonală marcată de coasta unui deal, ce împarte suprafața picturii în două triunghiuri: cel din stânga – dealul cu pământul și oile; cel din dreapta – atmosfera cu cerul și sugestia de peisaj privit de sus, pierzându-se în depărtare. Personajul este văzut din lateral, așezat la despărțirea dintre cele două lumi, privind în zare. Nota de visare se împletește cu sugestia dinamică dată de succesiunea alertă a tușelor largi, sacadate. Datând din aceeași perioadă, pictura Cioban pe plai, de la Muzeul de artă din Iași (ulei pe lemn, 28,5 x 49 cm, inv. 308)1, înfățișează, se pare, același model în vestimentație identică, văzut din față, într-un peisaj plat. Compararea celor două imagini confirmă ideea variațiunilor pe aceeași temă, ca metodă de lucru și de studiu ale artistului.
Desenul Cioban, inv. 26.870/2.283, conservat în patrimoniul Cabinetului de stampe și desene al MNAR, reprezentând un personaj îmbrăcat la fel și cu o pălărie de aceeași formă, văzut tot din lateral, poate să fi fost exercițiul grafic premergător picturii comentate.
Dacă lucrarea de față a făcut parte din personala Grigorescu organizată în cadrul marii Expoziții Jubiliare din anul 1906, atunci va fi fost catalogată la numărul 78 (colecția Nicolae N. Seceleanu), cu numele Cioban cu turmă pe poală de munte2. Catalogul din anul 1906 nu oferă însă decât titlul și colecția de proveniență.
Prov.: Colecția Nicolae N. Seceleanu (?)
Bibl. orientativă: Expoziția Jubiliară, 1906; Maria Kiss-Grigorescu, MARSR, Cabinetul de stampe și desene, Repertoriul, 1974; Oprescu, 1970.
1 Reprodusă și catalogată în Oprescu, 1970, il. și cat. 158, p. 114.
2 Identificare făcută în catalogul licitației de Crăciun, Artmark 2012 (I. P.).




