staging.cava-bucharest.ro

Artisti

NICOLAE GRIGORESCU
15 mai 1838, Pitaru – 21 iulie 1907,
 Câmpina

ȘTEFAN LUCHIAN
1 februarie 1868, Botoșani – 28 iunie 1916, București

THEODOR PALLADY
24 aprilie 1871, Iași – 16 august 1956,
București

Picture of THEODOR PALLADY

THEODOR PALLADY

24 aprilie 1871, Iași – 16 august 1956, București

Picture of NICOLAE GRIGORESCU

NICOLAE GRIGORESCU

15 mai 1838, Pitaru – 21 iulie 1907, Câmpina

Picture of ȘTEFAN LUCHIAN

ȘTEFAN LUCHIAN

1 februarie 1868, Botoșani – 28 iunie 1916, București

Picture of  DANIELA FĂINIȘ

DANIELA FĂINIȘ

03.10.1961 , Fratoștița, jud. Dolj

Picture of NICOLAE GRIGORESCU
NICOLAE GRIGORESCU

Nicolae Grigorescu s-a născut în familia lui Ion și a Ruxandei Grigorescu, ajutoare în slujba moșiei boierului Filip Lenș din satul Pitaru (județul Dâmbovița). Rămasă văduvă cu șapte copii, Ruxanda a decis să se mute la București, unde a lucrat drept croitoreasă. Cel mai mic dintre cei șapte frați, Nicolae, poreclit Nicu, și-a început ucenicia la vârsta de 10 ani în atelierul din București al pictorului ceh Anton Chladek, portretist și iconar, ceea ce i-a permis doi ani mai târziu să aducă acasă primii sorcoveți câștigați din icoanele vândute în târg. S-a orientat ulterior către realizarea de icoane sau lucrări ample de pictură murală bisericească de factură neoclasică pentru mănăstiri precum Căldărușani, Zamfira sau Agapia1. Abilitățile sale într-o continuă perfecționare i-au adus susținerea ministrului de externe la acel moment, Mihail Kogălniceanu, care i-a înlesnit obținerea unei burse la Paris, pentru a-și desăvârși formația artistică2.
A fost admis la prestigioasa École de Beaux-Arts în 1862, odată cu Pierre-Auguste Renoir, în atelierul pictorului Sébastien Melchior Cornu, perioadă în care a elaborat numeroase studii după lucrările vechilor maeștri expuse în Muzeul Luvru și în care și-a dezvoltat preferința pentru Peter Paul Rubens, Rembrandt van Rijn, Théodore Géricault și Eugène Delacroix3. Căutările sale personale nu s-au limitat la pictura academistă, ci s-au îndreptat către versatilitatea picturii în aer liber (en plein-air), expresie artistică a impresiei directe asupra naturii, practicată de pictorii stabiliți în satul Barbizon de lângă pădurea Fontainebleau. Astfel, tânărul Grigorescu a părăsit atelierul profesorului Cornu înspre finalul anului 1863, pentru a se alătura grupului de artiști din care făceau parte Jean-Baptiste Camille Corot, Théodore Rousseau, Jean-François Millet și Charles-François Daubigny. Și-a îndreptat atenția către studiul peisajului și aspecte din viața cotidiană a țăranilor, subiect preferat în epocă. A participat cu lucrări la Expoziția Universală de la Paris din 1867 și la expoziția artiștilor de la Barbizon din 1868, ocazie cu care împăratul Napoleon al III-lea al Franței i-a achiziționat una dintre lucrări. A fost primit ulterior să expună la Salonul Oficial, fiind un pas important în recunoașterea sa pe plan profesional din partea Academiei4.
Începând cu 1869, a revenit periodic în țară, unde a expus o gamă largă de subiecte (portrete, scene rurale, naturi statice), la Expozițiile Artiștilor în Viață și la cele ale Societății Amicii Bellelor-Arte, într-un număr notabil, câștigând atenție din partea mediului artistic românesc5. Pentru a-și definitiva mai departe formația, a întreprins călătorii de studii în Italia, întorcându-se în țară prin Atena și Istanbul (Constantinopol)6. Artistul și-a aplecat atenția, după 1874, asupra studiului comunității evreiești din Buzău, prin portrete sau compoziții ce indică un grad deosebit de profunzime psihologică.
Dincolo de recunoașterea oficială – lucrările sale fiind folosite drept material didactic la Școala Națională de Arte Frumoase din București, artistul s-a bucurat de aprecierea și susținerea unor personalități precum doctorii George Bellu și Carol Davila sau istoricul Vasile A. Urechia7. De altfel, Grigorescu a fost invitat la propunerea doctorului Davila să însoțească trupele române pe front, în timpul Războiului de Independență din 1877 – 1878, în calitate de reporter, pentru a surprinde diferite aspecte ale războiului8. Versatilitatea artistului transpare prin studiile sale abile, ce îmbină aspecte de documentare (precum uniforme ale soldaților) cu cele psihologice (starea de spirit a personajelor). Schițele de front în linii hotărâte, cele mai multe aparținând carnetelor, îi servesc mai departe la realizarea de ample compoziții de atelier, caracterizate prin tușele spontane ale fundalului, alternate de cele minuțios lucrate, care surprind mimica personajelor.
La încheierea războiului, Grigorescu a lucrat o perioadă lungă în regiunea Bretania, din Franța, însă s-a întors după 1890 în țară, unde s-a dedicat majoritar subiectelor din universul vieții rurale – portrete de țărănci, ciobani, compoziții cu țărani în peisaje, care cu boi, marcând începutul unei noi etape prolifice în creația sa artistică și definind anumite tipare, considerate mai târziu drept consacrate. A pictat, printre altele, la Posada, Muscel, Rucăr și Câmpina, folosind o paletă luminoasă, tușe spontane și împăstate, aplicate deseori în aer liber, construind o atmosferă idilică. Lucrările s-au bucurat de căutare din partea colecționarilor și, la cererea lor, a reluat anumite subiecte în mai multe variante, punând în scenă abilitatea sa de a surprinde diferit lumina în fiecare dintre ele. La propunerea unui grup de membri, printre care literații Bogdan Petriceicu Hașdeu și Costache Negruzzi, Grigorescu a fost numit membru onorar (de onoare) al Academiei Române în 1899, fiind considerat „cel mai mare pictor român în viață”9.
Istoricul de artă francez Henri Focillon l-a socotit pe Nicolae Grigorescu drept creatorul școlii românești de pictură, fiind artistul care a surprins cel mai bine specificul național. George Oprescu l-a numit „deschizător de drumuri în pictura românească”, îndrumător al unei noi generații de pictori și artist legat de realitățile patriei sale10. În cei peste o sută de ani de la moartea sa, critica de artă i-a recunoscut contribuția de necontestat: trecând realitatea prin propriul filtru artistic, acesta și-a pus amprenta asupra percepției universului rural românesc în posteritate.

Vezi operele de arta
Picture of ȘTEFAN LUCHIAN
ȘTEFAN LUCHIAN

Încă din timpul vieții, și mai cu seamă după dispariția sa vremelnică, numeroase scrieri cu caracter biografic și critic i-au fost dedicate pictorului Ștefan Luchian, rămas până astăzi unul dintre cei mai reprezentativi artiști români moderni, afirmat ca deschizător de drumuri pentru generațiile care i-au urmat. În aceste scrieri, boala care l-a măcinat era un aspect des invocat în interpretarea operei; de pildă, colecționarul de artă Krikor H. Zambaccian vedea în aceasta orientarea drumului lui Luchian către asceză, după ce a trăit o tinerețe mondenă, pictând până atunci mai degrabă din plăcere și nu sub impulsul necesității creatoare1. Legenda care conturează portretul unui artist risipitor, sărac și bolnav este însă constant combătută de exegeții artei sale, care ne îndeamnă să privim cu mai multă înțelegere problemele pe care artistul le-a tratat în opera sa2.
Ștefan Luchian și-a săvârșit formația artistică în trei centre obișnuite pentru artistul român aspirant de la finalul secolului al XIX-lea: Școala Națională de Arte Frumoase din București (1885 – 1889), Academia de Arte Frumoase din München (1889 – 1890) și Academia Julian din Paris (1892 – 1893)3. Încă din timpul studiilor în țară, unde dăinuia preferința pentru un academism riguros, precum și în străinătate, pictorul a optat pentru studiul operei marilor maeștri și vizitarea expozițiilor contemporanilor, nefiind atras de rețetele de atelier promovate de arta oficială4. După finalizarea studiilor, Luchian s-a afirmat în fruntea artiștilor independenți ai grupărilor Ileana (fondată în 1897) și Tinerimea Artistică (1901), ce urmăreau înnoirea artei și dezlegarea acesteia de sub robia artei promovate de figuri oficiale5.
La debut, pictorul pendula între o abordare de influență grigoresciană – de la care își revendica conștient sensibilitatea creatoare, manifestată în viziunea coloristică luminoasă și în aplecarea spre o artă realistă – și respectiv, o direcție profund citadină, marcată de experiența pariziană (Ultima cursă de toamnă)6. Aspect definitoriu al operei sale, citadinismul luchianesc se îndreaptă cu predilecție către periferia urbană, populată de tipuri sociale marginale sau obișnuite (Mahalaua Dracului, Safta Florăreasa, Nae Cobzarul)7. Întreaga sa operă acoperă genuri precum portretul, peisajul, natura moartă sau compoziția cu personaje, fiind încărcată cu o amprentă sensibilă, dar și cu o puternică critică socială (La împărțitul porumbului, Cheful), în tehnici de grafică (creion, pastel, acuarelă) sau pictură în ulei8.
În ciuda degradării rapide a stării de sănătate, începând cu zorii secolului XX, Luchian a lucrat cu devotament, călătorind în țară, în scop curativ, la Govora sau Techirghiol, producând o remarcabilă serie de peisaje la Brebu și Moinești în verile anilor 1908 – 1909, până când a fost nevoit să se retragă în interiorul căminului9. Colecționarul și istoricul de artă Virgil Cioflec, care i-a fost un intim apropiat, nota: „Când nu mai poate lucra, nici de la fereastră, nici din pragul ușii, ca o amintire delicată a altor bucurii, modelele lui de predilecție sunt florile”10. Spre sfârșitul vieții, florile reprezentau așadar un capitol deosebit al creației pictorului, însă nu unul singular, așa cum istoricii de artă tind să generalizeze, acestea nefiind mai frecvente decât alte genuri cultivate de artist decât în ultimii doi ani11. Tot acum, Luchian picta Lăutul, o remarcabilă lucrare decorativă, care ilustrează cu inocență o mamă îmbăindu-și copilul12.
Născut sub însemnul înnoirii, Luchian a căutat forme plastice noi și a deschis drumul luminii ca atribut al culorii, pictorul preferând culorile pure, intense și strălucitoare13. Spațiul este construit astfel prin culoare, clasica perspectivă liniară fiind abandonată în favoarea celei cromatice14, în timp ce desenul rămâne un atribut important al operei de artă15. Natura este mereu punctul principal de plecare, Luchian creând prin înregistrarea trăsăturilor esențiale o artă de esență realistă16. Contribuția fundamentală pe care a adus-o pictorul în evoluția artei românești constă în caracterul profund uman imprimat lucrării de artă, printr-o „adeziune sufletească a pictorului la semnificația subiectului”17. Catalogat drept primul pictor cu adevărat modern, un „independent”, „cam rebel tehnicii” și „înnoitor”18, creația lui Luchian este totodată receptată prin raportarea sa la tradiția autohtonă. Intuind mecanismul creativ al artei populare românești, „o reprezentare concretă, sinceră și viu colorată a naturii”, artistul, cu o sensibilitate aparte, produce o artă cu specific național, a cărei valoare de excepție se înscrie totodată în patrimoniul universal19.

Vezi operele de arta
Picture of THEODOR PALLADY

THEODOR PALLADY

Pictorul și graficianul Theodor Pallady se năștea către sfârșitul secolului al XIX-lea la Iași, într-o familie de prestigiu, aparținătoare aristocrației moldovenești. La 12 ani, tânărul ajungea în București, fiind înscris la Liceul Sf. Gheorghe, unde lua totodată lecții de desen sub îndrumarea pictorului tirolez Fidelis Walch, de la care a adoptat dieta vegetariană1. În urma absolvirii liceului, el s-a înscris la Școala Națională de Poduri și Șosele din capitală, iar din 1887 își continua studiile de inginerie la Dresda, luând în paralel lecții particulare de pictură cu Ernst Ervin Oehme2. Tânărul a părăsit curând Politehnica, fiind convins că drumul său era menit artei plastice, de care nu s-a despărțit de altfel în niciun moment. În capitala Franței, Pallady a studiat în atelierul lui Edmond Aman-Jean din Avenue de Saxe pentru un an (între 1889 și 1891), precum și la prestigioasa Școală de Arte Frumoase (începând cu 1891, până în 1900, când atingea limita de vârstă și era nevoit să părăsească instituția)3.
Rigurozitatea reflectată în atenta structurare a compozițiilor, cât și în preferința deseori afirmată de Pallady pentru desen sunt puse de numeroși biografi și critici ai operei sale pe seama instruirii inițiale în domeniul științelor exacte4. Printre profesorii pe care i-a avut Pallady la instituția pariziană de învățământ artistic se numărau artistul simbolist Gustave Moreau, personaj decisiv în formația sa, respectiv Aimé Morot și Fernard Cormon5. Moreau a exercitat o influență remarcabilă asupra elevilor săi, fiind îndeosebi apreciat pentru felul în care i-a ghidat, descoperind și susținând individualitatea fiecăruia6. Colegi în anii de formare i-au fost viitorii foviști: Georges Roualt, Albert Marquet și Henri Matisse, Pallady neaderând la mișcarea formalistă, căutându-și în schimb un drum singular, în ciuda prieteniei de lungă durată pe care a legat-o cu Matisse7. Tot la Paris, acesta l-a frecventat pe pictorul Pierre Puvis de Chavannes, bucurându-se așadar de o viață culturală bogată8.
Un fapt curios este debutul său relativ târziu, la vârsta de 29 de ani, la Pavilionul românesc din cadrul Expoziției Universale de la Paris (1900)9. În aceeași perioadă, Pallady refuza un post la catedra Școlii Naționale de Belle Arte din Iași, declarând ulterior retoric: „Cum să învăț pe alții ceea ce nu știu nici eu?!”. Aceste două momente extrase din parcursul său biografic au darul de a contura doar o fațetă a psihologiei artistului, preocupat de desăvârșirea artistică, în defavoarea câștigurilor facile. Theodor Pallady pare a fi cel mai evocat artist în scrierile cu caracter memorialistic, grație naturii sale complexe, pline de stranietăți, legate, pe de o parte, de stilul de viață individualist, iar pe de altă parte, de judecățile aspre, emise fără ezitare la adresa colegilor de breaslă10. Astfel, relațiile sale amoroase, pe care el însuși le amintea succint în jurnalul intim, ori descrierile garderobei „dandy” însoțesc adeseori scrierile dedicate operei sale, chiar și în literatura de specialitate11. În ciuda caracterului său adeseori greu de înțeles, Pallady era amintit cu compasiune și apreciere de aceia care l-au cunoscut.
Artistul expunea atât în țară, cât și în străinătate, locuind la Paris, în mansarda unei clădiri din Place Dauphine (adesea reprezentată în Ferestrele sale), până la întoarcerea definitivă în țară în anul 1939, preferând în cele din urmă mediul local, de care se simțea mai apropiat: „Mă simt foarte legat de România și sunt convins că în ce privește ideea mea artistică sunt mult mai aproape de tot ceea ce se face aici”12. Recunoașterea geniului său creator era afirmată timpuriu în țară, adesea în termeni antinomici, Pallady apărând deopotrivă un clasic, dar și un primitiv, precum și un „exponent al unui spirit hipercivilizat”13. Astfel, încă din 1926, el era cel de-al treilea artist laureat al nou-înființatului Premiu național pentru pictură14. Viitoarele sale manifestări expoziționale au consolidat o carieră excepțională, desfășurată pe parcursul a încă trei decenii. Anul 1956 încununa în mod glorios viața și opera artistului: era anul organizării unei mari retrospective, în urma căreia primea distincția de Maestru Emerit al Artei, precum și cel al dispariției sale, cariera artistică și viața fiindu-i astfel îngemănate într-un ultim act marcant15. Celebrând 150 de ani de la nașterea lui Pallady, Muzeul Național de Artă al României a dedicat în 2021 – 2022 patru expoziții tematice operei sale de caracter universal, continuând procesul de reevaluare și valorificare a acesteia16.

Vezi operele de arta

NICOLAE GRIGORESCU

ȘTEFAN LUCHIAN

Subscribe To Our Newsletter Now

FILIALA FUNDATIEI FILDAS ART
Nr. inreg in registrul special: 1/11.03.2014
Cod Fiscal: 32962194
Sediu social: Str. Radu Calomfirescu, Nr. 15, Sector 3, Bucuresti

  

AVARTE

 
Adresa de e-mail:
[email protected]


Politica de confidentialitate
Copyright © AVARTE 2024

staging.cava-bucharest.ro