Spre deosebire de peisajele în care artistul reprezintă carul cu boi întorcându-se împovărat de la câmp ori de la târg și în care țăranul este așezat sus, peste încărcătura transportului, avem în față o scenă de muncă. Efortul fizic sugerat prin surprinderea mișcării este atât al animalelor aduse în planul din față, printr-o diagonală, cât și al omului văzut în poziția de fandare, pe care o presupune împingerea plugului.
Compoziția este construită din dialogul cromatic și de lumină a două zone: cea a materialității, pământul de un ocru roșcat intens, brăzdat de dârele negre de arătură proaspătă (așa cum se întâmplă primăvara); cerul cu senzația de rece, prin alăturările de alb și albastruri. Linia de orizont coboară imperceptibil în zona siluetelor de copaci, creând imaginea bolții cerești.
În expozițiile personale ale lui Grigorescu, din anii 1895, 1897, 1900, mai târziu în cea deschisă de fiul său în nov. – dec. 1930 în sala ziarului Universul1, au figurat mai multe lucrări intitulate: Arătură, Arătură de primăvară , Arătură de toamnă etc.
Prov.: Colecția urmașilor artistului.
Bibl.: A10 by Artmark, Licitația de toamnă, 20 feb. 2019, Galeriile Artmark, București, 2019, p. 213 și il.
Bibl. orientativă: Oprescu, 1970.
1 În anul 1930 au fost prezentate lucrări provenind în majoritate din colecția lui Gheorghe N. Grigorescu. Cataloagele expozițiilor amintite nu indică suportul, tehnica sau dimensiunile.




